Nu de eerste quick fixes voor online onderwijs – die in maart halsoverkop werden ontwikkeld – zijn geëvalueerd is er wellicht ruimte voor een herontwerp. En dus rijst de vraag:
Hoe komen verschillende functies van onderwijs tot hun recht in Blended Learning?
ONLINE INFERIEUR?
Volgens onderwijskundige Barend Last (Universiteit van Maastricht) is online onderwijs op zichzelf niet beter of slechter. Het is anders, en vereist dus ook een andere aanpak. We gaan niet meer terug naar alleen offline. Online is here to stay. Hoe kunnen we juist op het vlak van socialisatie en subjectivering online opties aangrijpen?
Last gebruikt het model van Community of Inquiry (Fiock 2020 uit Last 2020), zie hiernaast, als theoretisch framework om online leren te laten plaatsvinden in een community. Last geeft in zijn betoog mooie aanknopingspunten en concludeert:
Online onderwijs is niet het ei van Columbus, maar fysiek onderwijs is dat ook niet. Beide zijn slechts vormen van onderwijs, met elk hun eigen sterktes en zwaktes. Waar de fysieke campus een belangrijke verbindende rol speelt, moeten we dat in een online of blended omgeving anders doen. Waar pure kennisacquisitie zich goed leent voor asynchrone activiteiten in een online setting, moeten we fysiek vooral inzetten op synchrone interactie. Door de sterktes van beide vormen te combineren, oftewel te blenden, creeren we een studentgericht onderwijsontwerp waarin alle functies van onderwijs worden aangesproken, en zowel de virtuele als fysieke omgeving bijdraagt aan een rijke leerervaring.
Kortom, lees het artikel van Barend Last: Elk nadeel heb z’n voordeel: hoe de coronacrisis ons onderwijsontwerp uitdaagt!