De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid denkt van niet in een prachtig rapport getiteld “Weten is nog geen doen, een realistisch perspectief op redzaamheid”. (WRR 2017) In dat rapport laat men zien dat er meer nodig is om redzaam te zijn dan alleen onze cognitieve vermogens, waar de basisvaardigheden deel van uitmaken. Het begrip ‘redzaamheid’ wordt uitgewerkt in drie domeinen van de samenleving: gezondheid, persoonlijke financiën en arbeidsmarkt.
Het schema hiernaast is afkomstig uit het rapport en laat zien wat je moet kunnen om redzaam te zijn in het domein van ‘gezondheid’. Wat moet je kunnen om gezond te blijven en wat als je ziek wordt?
VERMOGENS VAN REDZAAMHEID
Wanneer je de vermogens van redzaamheid met elkaar vergelijkt in de domeinen gezondheid, persoonlijke financiën en arbeidsmarkt, blijkt er een generieke set van persoonskenmerken te bestaan, die men onderscheidt in cognitieve en niet-cognitieve vermogens. Redzaamheid concludeert men, is een combinatie denkvermogen en doenvermogen.
DENK- EN DOENVERMOGEN IN HET ONDERWIJS
De combinatie van denk- en doenvermogen herkennen we in het onderwijs in concepten als executieve functies, 21ste eeuwse vaardigheden, onderzoekend en ontwerpend leren, intrinsieke motivatie, formatief toetsen en de drie doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
Om de ontwikkeling van denk- én doenvermogen van kinderen en onderwijsprofessionals te ondersteunen, hebben wij samen met het schoolbestuur Signum en onze bakermat Wittering.nl in Rosmalen het e-portfolio+ Mevolution ontworpen. Van jongs af aan de ontwikkeling van denk- én doenvermogen centraal zetten in het onderwijs is het uitgangspunt van onze onderwijsvisie Sociaal Ontwerpend Leren. Deze visie vertaalt zich in de didactische structuur van het e-portfolio+.