- Doelgroep:
Jenaplan onderwijsteams
- Duur:
1 dagdeel
1 webinar - Resultaat:
Goed op weg naar Sociaal Ontwerpend leren met de didactiek van open opdrachten.
Quickscan speciaal voor Jenaplan Onderwijs
Goed op weg naar Sociaal Ontwerpend Leren (SOL) met de didactiek van Open opdrachten.
Je wilt als team echte stappen maken in jullie onderwijsinnovaties. Je denkt aan…
…een digitaal kindportfolio waarin je de kinderen volgt en leert om zichzelf te volgen in hun ontwikkeling o.g.v.
-bijvoorbeeld- de Jenaplan essenties.
…het vergroten van je pedagogisch-didactische competentie tijdens het stamgroepwerk rond wereldoriëntatie, zodat kinderen leren samenwerken op gebied van
onderzoeken, ontwerpen en ondernemen vanuit hun eigen vragen.
…werken met behulp van het model voor Sociaal Ontwepend Leren (SOL) in de geest van Peter Petersen die over lesmethodes zei:
”Iedereen die zinvol werkte in de geest van het Jenaplan, moest ernaar streven, dit methodische goed op een of andere manier in handen te geven van de leerlingen zelf, opdat ze konden leren zo doelmatig mogelijk aan de verschillende leerstof gebieden te werken. Het streven moest er dus op gericht zijn, de leerlingen de beste leermethoden aan te leren voor het werken in hun eentje, in groepjes of in het geheel van de grote groep, opdat deze door hen toegepast kunnen worden.” (Peter Petersen, 1927, De kleine Jenaplan blz. 57)
…gebruik maken van de gelden uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Binnen dat programma zijn 4 zogenaamde interventies beschreven met de meeste impact. Peter Petersen noemde ze al een eeuw geleden en hij heeft de onderwijswetenschap aan zijn kant gekregen. De twee interventies met de grootste leerwinst én een duurzaam effect zijn feedback & metacognitie en zelfregulerend leren. Ook de interventies samenwerkend leren en leren van en met medeleerlingen hebben veel impact. Deze interventies vormen de kern van Sociaal Ontwerpend Leren en worden ondersteund met Mevolutio, e-portfolio+.
…dan is de Quickscan iets voor jullie!